Alfa Romeo 145/146



Alfa Romeo 145 ujrzało światło dzienne w roku 1994 w trakcie Salonu Samochodowego w Turynie. Model ten został zaprojektowany w „Centro Stile” pod kierownictwem Waltera de’Silvy jako następca Alfy Romeo 33. 145 bazuje na płycie podłogowej Fiata Tipo (Car Of The Year 1989), odnajdziemy ja również w takich samochodach jak Alfa Romeo 155, Lancia Delta (Nuova), Fiat Bravo/Brava, Fiat Coupe.

W 1995 roku na rynek zostaje wprowadzony bliźniaczy model 145 oznaczony symbolem 146 posiada on pięcio drzwiowe nadwozie. Dostępne silniki to cztery jednostki benzynowe w układzie bokser 1.3 8v o mocy 90KM przy 6000 obr/minutę, 1.6 8v 103KM przy 6000 obr/minutę, 1.7 16v 129 KM przy 6500 obr/minutę oraz jeden turbo diesel 1.9TD o mocy 90KM przy 4100obr/minutę. Modele wyposażone w te silniki charakteryzują się bardzo dobrymi parametrami jezdnymi, ze względu na nisko położony środek ciężkości i przyjemnym dla ucha dźwiękiem. W 1996 pod maskę Alfy Romeo trafia pochodząca z modelu 155 dwu litrowa jednostka z 16 zaworową głowicą typu Twin Spark o mocy 150KM przy 6200 obr/minutę, wersja ta nosi nazwę Qadrifoglio i jest oznaczona cztero listną kończyną.



W 1997 z produkcji zostają wycofane silniki boxer, zastępują je 16 zaworowe rzędowe jednostki Twin Spark. Gamę nowych jednostek otwiera silnik 1.4TS opracowanym specjalnie do modelów 145/146 osiąga on 103KM przy 6300 obr/minutę następny to silnik o pojemności 1.6TS 120KM przy 6300 obr/minutę, 1.8TS 144KM przy 6500 obr/minutę, pozostaje ponadto w ofercie 150 konna jednostka Qadrifoglio oraz wspomniany wcześniej turbo diesel. Wraz z pojawieniem się silników typu TS Alfa Romeo otrzymuje nową deskę rozdzielczą, której częścią charakterystyczną są okrągłe wyloty powietrza. Rok 1998 to wprowadzenie do sprzedaży Alfy Romeo 156 na potrzeby tego modelu wersje 1.6, 1.8 i 2.0(osiągająca 155KM przy 6400obr/min) przechodzą modyfikację w związku z ostrzejszymi wymogami ekologicznymi i trafiają w takiej postaci pod maskę 145 i 146.

W 1999 wysłużonego turbo diesla zastępuje nowoczesny turbo diesel JTD o pojemności 1.9 litra z układem Common Rail o mocy 105KM i przyśpieszeniu od 0 do 100km/h w ciągu 10,5 sekundy, jest to silnik bardzo podatny na modyfikacje łatwo z niego uzyskać moce w granicach 130KM. Zawieszenie przednie to wahacze poprzeczne amortyzatory teleskopowe i stabilizator przechyłów z tyłu odnaleźć można wahacze wzdłużne śrubowe sprężyny oraz stabilizator. W zależności od rocznika i pojemności posiadają z przodu tarcze o średnicy 257,5mm (wersja 2.0 i 1.8 284mm) wentylowane lub nie oraz 240mm tarcze lub bębny z tyłu.

Od 2000 wszystkie Alfy Romeo 145/146 są wyposażone w bardziej opływowe zderzaki w kolorze nadwozia, oraz progi, lusterka i spolier nad tylną szybą sportowy wizerunek uzupełniają 15 calowe aluminiowe felgi (lub stalowe w zależności od rynku), taka opcja wyposażenia była możliwa do nabycia w Polsce jako tzw. pakiet sportowy, który pojawił się wraz z nową gamą silników TS. Z ciekawszych wersji wyposażenia warto wspomnieć o wersji Junior posiadającej niższą cenę oraz progi i ozdobną końcówkę, zgodnie z nazwą model ten był skierowany do młodych nabywców (ich wyposażenie zmieniało się wraz z okresem produkcji). Ciekawym rodzynkiem jest dostępna na rynku niemieckim limitowana edycja „Limited Edition 500” jak sama nazwa wskazuje wyprodukowane w ilości 500 sztuk.



Wersja tą wyróżniały niewielkie napisy na bokach auta oraz tylnej klapie, białe boczne kierunkowskazy, 16 calowe felgi od Zendera, chromowana końcówka układu wydechowego, oraz niższe zawieszenie, dodatkowo w środku auto było wyposażone w nakładki na pedały, chromowaną gałkę skrzyni zmiany biegów oraz chromowaną obwódkę mieszka uzupełnieniem była nakładka chromowana nakładka hamulca ręcznego. Środkowa część deski rozdzielczej w srebrnym kolorze z 3 cyfrowym numerem zaświadczającym o jej indywidualności, ponadto boczne obudowy nawiewów zyskały ten sam srebrny odcień. Pakiet ten można było otrzymać także za dopłatą przy zakupie standardowo wyposażonej wersji jako pakiet „Editione Sportiva”.



Bolączki Alfy Romeo 145/146

Części ulegające częstemu zepsuciu lub zużyciu to:

• silentblocki wybijające się miej więcej raz na 8 miesięcy w zależności od przebiegu i stylu jazdy, a raczej ilości dziur w naszych drogach (warto je wymienić zawczasu gdyż jazda na wybitych powoduje nierównomierne zużycie opon, pogarsza właściwości jezdne), można wymienić całe wahacze lub same silentblocki-pasują te od Fiata Bravo/Brava

• wariator nie wiadomo, kiedy jego koniec nadejdzie, ale gdy już wyzionie ducha możemy to łatwo wyczuć pogorszeniem osiągów oraz niesympatycznym dźwiękiem silnika przypominającym dźwięk pracy diesla w ciężarówce (istnieje możliwość regeneracji)

• warto pamiętać o regularnej wymianie paska rozrządu w zależności od stylu jazdy, gdy lubimy kręcić do czerwonego pola warto go wymienić nawet, co 30.000km, przy normalnym użytkowaniu 60.000km

• przybrudzenie przepustnicy - objaw falowanie obrotów na biegu jałowym (zbiera się czarny lepki osad, do którego przylepia się „klapka” otwierająca i zamykająca dopływ powietrza)



Rzadziej występujące awarie to:

• awaria alternatora jest on zamocowany blisko ziemi i narażony na wilgoć i sól, ponadto nie składa się z dwóch części i odsłoniętego „rdzenia” (np. CC900) tylko jest integralną całością, miedzy „rdzeniem” a jego aluminiową obudową zbiera się osad, jest to spowodowane utlenianiem się aluminium (zjawisko występuję w wersji 1.4TS i innych modelach samochodów w ofercie Fiata nie wiem czy w pozostałych jest tak samo-wymaga potwierdzenia czy występuje w pozostałych modelach !)

• zepsucie się przepływomierza objawiające się falowaniem obrotów na biegu jałowym, lub spadkiem osiągów samochód wyraźnie przestaje ciągnąć np. powyżej 4.000obr/min

• awaria silniczka krokowego, falowanie obrotów na biegu jałowym





DANE TECHNICZNE

model    

ilość i układ cylindrów pojemność skokowa (ccm) moc maks(KM)/ (obr/min) moment maksymalny (Nm na obr/min) prędkość max.(km/h) od 0-100 km/h (sek)
1.3 8V 4 boxer 1351 90/6000 115/4400 178 12,5
1.6 8V 4 boxer 1596 103/6000 134/4500 185 11
1.7 16V 4 boxer 1712 129/6500 158/4700 200 9,8
1.9 TD 4 rzędowy 1929 90/4100 lub 4200 186/2400 lub 2500 178 12
1.4 16V TS 4 rzędowy 1370 103/6300 124/4600 185 11,2
1.6 16v TS 4 rzędowy 1598 120/6300 144/4500 195 10,2
1.8 16v TS 4 rzędowy 1747 150/6200 169/3500 205 9,1
2.0 16V TS 4 rzędowy 1970 155/6400 187/3500 210 8,3
1.9 JTD 4 rzędowy 1910 105 / 4000 255 / 2000 185 10,5

Tekst i dane techniczne opracował: Piotr Szymański




inne modele...

Alfa Romeo 145 & 146

Alfa Romeo Gtv

Alfa Romeo 147 GTA

Alfa Romeo 155

Alfa Romeo 156

Alfa Romeo 156 GTA

Alfa Romeo 159

Alfa Romeo 164

Alfa Romeo GT

Alfa Romeo Brera





Jeśli chcecie napisać artykuł o ulubionym modelu zgłoście to:
Zapraszamy do wymiany informacji o waszych autkach na forum.


© 2006 - 2012 Copyright by www.alfaclub.pl • Design by Kosmodrom